DO’s

Naast het vormgeven van een leefomgeving waarin je gelukkig kunt zijn, zijn er ook een aantal praktische redenen om een plan te laten maken. In ons dagelijks werk zien we dit maar al te vaak. Men schakelt niet of te laat een interieurarchitect in. Het gevolg: op het eerste gezicht kleine ‘foutjes’ die later kostbaar blijken uit te pakken om te herstellen. Foutjes, bovendien, die makkelijk waren te voorkomen als men tijdig een interieurarchitect had ingeschakeld. De Do’s:  Wat gaat er vaak fout?

  • Ontbrekende lichtpunten of lichtpunten op de verkeerde plek, gevolg: geen goede sfeer (gevoel), donker waar licht nodig is, ergernis.
  • Verkeerde draairichting van deuren/ramen; Gevolg: verloren ruimte, lastige circulatie/loopruimte, verlies van nuttige ruimte.
  • Gebrek aan kennis over nieuwe/alternatieve materialen, gevolg kiezen voor wat men ‘kent’ of ‘mooi vindt’ zonder na te denken over de gevolgen op langere termijn of in de praktijk (voorbeeld- kunststof gietvloer in keuken waar gefrituurd wordt of bij open haard. Bij spetters of vonken ontstaan schroeiplekken.
  • Tekort aan stopcontacten (of verkeerde hoogte), gevolg: verlengsnoeren!
  • Trends willen volgen zonder de gevolgen te kunnen overzien- denk aan kleur- en materiaal keuze van vaste elementen die je niet op korte termijn kan vervangen zoals zitbanken en andere grote meubels. Gevolg: spijt van aankoop, ergernis.
  • De schaal van bepaalde meubels niet kunnen inschatten en hierdoor te grote/kleine meubels aanschaffen die de ruimte niet ten goede komen.
  • Relatie van ruimten/ functies tov. elkaar, bv.badkamer ingang ontsluiten vanaf hoofd slaapkamer als er 2 of meer badkamers in het huis zijn,- gevolg; inleveren op comfort en luxe.
  • Wel of niet kiezen voor LED verlichting- gevolg; onnodige kosten.
  • Niet praktisch ingerichte ruimten (met name badkamers, keukens en berging)-gevolg: verloren m2’s en ergernis!
  • (Vergunnings vrije) verbouwingen kunnen vaak meer leefcomfort opleveren als ze ook in relatie tot de overige ruimten worden uitgevoerd. De serre die zonder slopen van de bestaande buitenmuren wordt geplaatst, levert vaak te weinig meerwaarde op voor het geld wat het gekost heeft.

Dont’s

Do’s Er is een hoge drempel. Want waarom geen interieurarchitect inschakelen, als dat zoveel ellende kan besparen? Die vraag stelden we onszelf en we kwamen tot de conclusie dat de drempel om een interieurarchitect in de arm te nemen vaak te hoog is.

  • Ze zijn te duur 78% 78%
  • Het is onduidelijk wat hun meerwaarde is: “Dat kan de gratis stylist van de woonwinkel toch ook?” of ‘“De aannemer kan dat zelf”. 64% 64%
  • Het zijn creatievelingen die hun zin willen doordrijven en artistieke vrijheid wensen. 53% 53%
  • Ze zijn alleen in staat om over stofjes en kleurtjes te praten, maar niet over de indeling van de woning zelf. 62% 62%
  • Ze komen hun afspraken niet na. 34% 34%
  • Ze zijn alleen bezig om mooie dingen te maken zonder de praktijk (gebruik en kosten) in het oog te houden. 53% 53%
  • Ze zijn niet in staat zich in de klant in te leven. 45% 45%
  • Het zijn slechte luisteraars. 36% 36%
  • Niet snel mee af te spreken. 56% 56%
  • Ze houden geen rekening met je budget. 62% 62%

Zelf ondervinden hoe het is om met een klantvriendelijke interieurarchitect te werken?